By Juan Montoya
Chucha (not her real name) has been waiting to cross the river from Matamoros for the last two weeks.

About a month ago the mother of four children who are all U.S. citizens went to visit her family in the state of San Luis Potosi.
She hadn't counted on Hurricane Alex and the tropical depression to dump tons of rain upriver and make crossing the river illegally here nigh impossible, if not downright dangerous.
But her husband says that she needs to be back at home with the family, and is checking the river daily to see if there's a chance that she might make it safely across.
"We know it's dangerous, but she has been in Matamoros for the last two weeks and she wants to get back home to the kids," he said. "It's not that we don't know the river is high, but we're getting desperate for her to return."
Although her husband and children have gone to Matamoros to see her, the situation in that border city doesn't give him much confidence.
"We hear and read about the violence and the shakedowns by armed groups of people and it makes us fear for her safety," he said. "We're going to look at this thing day by day.
The U.S. Border Patrol issued a statement discouraging illegal immigrants from crossing the river.
"While it is extremely dangerous to cross the river under normal conditions, this is a clear example of the callous disregard for human life that smugglers display on a regular basis," the agency said in a statement.
Chucha and her husband know that the dangers are always there.
"Even when the river looks quiet, people have drowned," said her husband. "But you have the coyotes that have to pay off La Maña and other groups that control the river and you have to make a decision one way or another. We need her here."
7 comments:
Too Many CHUNTAROS -[poor, Naive, uneducated and ignorant] people from Matamoros, come here to the Rancho Grande Valley and to them this is " PARADISE ". Their kids are just plain - NACOS [ Lowest Social - Class status Indians and then, get a little money and pretend to be " THE ELITE " Listen to Silly - circus " Music" Tex - Mex, Conjunto , Ranchero, cumbias... and dress so badly !!!
En un amplio patio de un pueblo en la sierra de Guerrero, rodeado de montañas y bosques, cientos de campesinos forman filas con sus armas en alto. Hay entre ellos muchos jóvenes y no pocos viejos. Sus armas con muy sencillas, su equipo, precario, pero su mirada es firme y llena de dignidad. Se trata de la Policía Comunitaria, uno de los proyectos de autonomía indígena más importantes de México, que el 14 y 15 de octubre celebran su 13er aniversario en esta comunidad de Tilapa, municipio de Malinaltepec, acompañados de comisarios y representantes de la Coordinadora Regional de Autoridades Comunitarias (CRAC) y algunas decenas de visitantes: activistas, investigadores, miembros de medios alternativos y de organizaciones solidarias.
A 13 años de su fundación, la Policía Comunitaria, que junto con el sistema de justicia representado por la CRAC es una de las más importantes experiencias de autonomía indígena de México, tiene razones de sobra para celebrar. La inseguridad y la violencia que en los 80s y 90s asolaban a la región hoy están bajo control. Pero, sobre todo, hay una conciencia de que las comunidades pueden resolver sus propios problemas sin tener que esperar que las respuestas vengan de fuera.
La sierra de Guerrero es una región con una larga historia de rebeldía. Esta es la tierra de los movimientos guerrilleros de Genaro Vázquez y Lucio Cabañas y de una larga tradición de organización indígena y campesina. Es, también, tierra de una de las más brutales campañas de represión del México moderno. La violencia contrainsurgente desatada en la década de 70 provocó una profunda inestabilidad social que dio origen a una situación descontrolada de inseguridad: abigeato, asaltos, violaciones sexuales, asesinatos. Ante la violencia, la desesperación de los habitantes se topaba con la indiferencia de las autoridades, cuando no su complicidad con los delincuentes.
Fue como respuesta a esta situación que, el 15 de octubre de 1995, las comunidades decidieron crear la Policía Comunitaria, formada por voluntarios que sirven a los pueblos sin recibir ninguna remuneración. Hoy, son más de 800 policías de 73 comunidades y la delincuencia ha disminuido en más del 90 por ciento. El padre Mario Hernández Campos, que participó en la experiencia desde sus inicios, cuenta cómo fue el proceso:
“Ante ese clima de violencia e inseguridad en el que vivíamos, el pueblo respondió asumiendo un papel que hasta entonces no había asumido: el ser sujetos. El tomar conciencia de que la solución no viene de fuera. Pero para eso se tuvo que hacer mucho trabajo, muchas asambleas en muchas comunidades. Cuántos de ustedes participaron en los brigadeos, visitando pueblo por pueblo. En esas reuniones que se terminaban a las 3, 4 de la mañana… Cuántas señoras haciendo las tortillas, cociendo los frijolitos, los señores que acarreaban la leña, la cooperación de los vecinos. Así fuimos aprendiendo que somos sujetos y que somos los responsables por las soluciones que buscamos.”
Juanito El Coyotito, why don't they just live in Matamoros if the husband legally cross back and forth? You are unamerican by not disclosing this woman about to break the law to the authorities. Would you hold information from law enforcement if you knew someone was about to be robbed or assaulted? Think about that, Juanito.
What her husband ought to do, is have her get her legal documents. What kind of example is she and him setting for the children?? That it is okay to break the law??
They are not "Nacos", they are Tecos, worst than Nacos.
Cuando ganamos la guerra, when people are making public statemenst about illegally crossing the border. Alla que se quede en su pais, oh que se valla para alla el esposo, y busque trabajo en mexico.
Juan Montoya, I hope you do not support such behavior. We have plenty of problems with all the unemployment.
In writing this account of what these people are doing, I merely let the reader know that such a situation exists.I agree that they should legalize their legal situation. But the truth of the matter is that this is reality. I am not a government agent that I should step in and make these (or the many others in the same situation) stop . If I could, there would be no more cartels, coyotes, drug runners, etc). And there wouldn't be any corrupt government officals, hunger, racism, etc. I am not King Canute, I merely pass on what I see.
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